Урок хімії для 9 класу на тему: «Метан. Молекулярна, структурна і електронна формули метану, поширення в природі»
( з використанням матеріалів «Зеленого пакету»)
Вчитель хімії Генічеської гімназії Кудряшова Олександра Олександрівна
Мета уроку:розглянути склад, будову, структурну й електронну формулу метану, просторову будову молекули ; познайомитися з типом гібридизації електронних орбіталей атома Карбону;
розширити знання учнів про поширення органічних речовин у природі на прикладі метану;
сприяти розвитку екологічної свідомості учнів, здатності оцінювати стан середовища життя в глобальних масштабах.
Очікуванні результати
Після цього заняття учні зможуть:
- складати структурні та електронні формули метану;
- розкривати поняття «гібридизація електронних орбіталей;
- пояснювати значення озонового шару для підтримання життя на землі;
- називати основні ОРР(озоноруйнуючі речовини) та джерела їх надходження;
- пояснювати загрози для здоровя людей та інших істот від надмірного УФ- опромінення;
- формувати власне ставлення до розвязання серьозних проблем навколишнього середовища.
- : мультимедійна презентація до уроку, кулестержнева модель метану, екомаркування, таблиця «Типи гібридизації», ноутбук, мультимедійний проектор, відеоколекція «Зеленого пакету», матеріали «Зеленого пакету» для вчителя,
Основні поняття та терміни: метан, структурна формула, електронна формула,гібридизація, озоновий шар, екомаркуванння «Ozone friendly».
Регламент уроку
- Вступна частина 5-7 хв.
- Основна частина 25-30 хв.
- Заключна частина10-15 хв.
-
«Розум є здатність використовувати сили навколишнього світу без
руйнування цього світу»(О. Стругацький, Б. Стругацький);
-
Хід уроку
1. Вступна частина.
1.1 Перевірка домашнього завдання.
.
Перевірка домашнього завдання:
Гра з кубиком , «Так чи ні»
(Вчитель по черзі кидає кубик учням. Учень, піймавши кубик, дає відповідь «так» чи «ні», коментує, в разі необхідності дає вірну відповідь.
1.Органічна хімія – це хімія сполук Карбону (так).
2. Карбон в органічних сполуках завжди чотиривалентний (так).
3.На зовнішньому енергетичному рівні атома Карбону міститься 6 електронів (ні).
4. В основному стані в атомі Карбону 4 неспарені електрони (ні).
5. В збудженому стані в атомі Карбону 2 неспарені електрони (ні).
6. Атоми Карбону здатні утворювати як йонні, так і ковалентні сильно полярні зв’язки (ні).
7. Атоми Карбону здатні утворювати між собою міцні ковалентні зв’язки і з’єднуватися в довгі ланцюжки або цикли (так).
8. Основні положення теорії хімічної будови органічних речовин сформулював Д.І. Менделєєв (ні).
9. Хімічна будова - це послідовність з’єднання атомів відповідно до їхньої валентності в молекулі (так).
10. Властивості речовин залежать тільки від того, атоми яких елементів і в якій кількості утворюють молекулу (ні).
11. Структурні формули – це такі формули, в яких символи хімічних елементів сполучаються рисочками, кількість яких дорівнює валентності елемента в сполуці (так).
12. Ізомери – це речовини,що мають однаковий склад, але різну будову (так).
13. Ізомери – це речовини, що мають однакові властивості (ні).
14. Структурні формули бувають розгорнуті та скорочені (так).
15. До складу вуглеводнів входять С, Н, О та іноді інші елементи (ні).
1.2 Актуалізація опорних знань
Бесіда.
1) Які елементи входять до складу органічних речовин?
2) Як ви думаєте, з яких елементів складаються органічні речовини, що належать до групи вуглеводнів?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми почали знайомство з органічними речовинами. На сьогоднішньому уроці пропоную вам познайомитися з найпростішою органічною речовиною. Цю речовину в побуті називають болотним газом або руддниковим газом. 98% цієї речовини входить до складу природного газу. Молекулярна формула цієї речовини – СН4, а хімічна назва – метан.
2.Основна частина.
2.1 Мотивація навчальної діяльності
Ми почали знайомство з органічними речовинами. На сьогоднішньому уроці пропоную вам познайомитися з найпростішою органічною речовиною. Цю речовину в побуті називають болотним газом або руддниковим газом. 98% цієї речовини входить до складу природного газу. Молекулярна формула цієї речовини – СН4, а хімічна назва – метан.
Оголошення теми та мети уроку.
2.2 Вивчення нового матеріал
- Будова молекули метану.
Розповідь учителя. (супроводжується презентацією).
Молекулярна формула метану: СН4. Тобто до складу молекули входить 1 атом Карбону і 4 атома Гідрогену.
Завдання.
Напишіть структурну формулу метану:
Н
|
Н―С ―Н
|
Н
Напишіть, як розподіляються електрони за рівнями і підрівнями атома
Карбону при отриманні ним додаткової енергії.
2S1 2P3
+6С* 1S22S12P3
Розповідь учителя.
На зовнішньому шарі знаходиться 4 електрона: 1S – електрон та 3 Р – електрона. S електрони рухаються по кулеподібній орбіталі, а Р – електрони – по гантелеподібній орбіталі.
S – орбіталь та 3 Р- орбіталі
Отже валентність Карбону ІV. Дійсно атом Карбону в молекулі метану утворює 4 ковалентні полярні зв’зки з атомами Гідрогену. На моделі видно, що всі 4 зв’язки рівноцінні. Виникає питання: яким чином 1S-електрон і 3 Р-електрони утворюють рівноцінні зв’язки атомами Гідрогену?
Справа в тому, що електрони зовнішнього енергетичного рівня атома Карбону гібридизуються.
Гібридизація – вирівнювання різних орбіталей одного атома за формою та енергією.
Оскільки гібридизується 1S і 3Р електронні орбіталі, тому говорять, що в атом Карбону перебуває у стані SР3 – гібридизації. Утворюється 4 гібридні орбіталі.
1S + 3 Р → 4
а)Як розташовуються ці орбіталі в просторі?
Оскільки електрони мають негативний заряд, то орбіталі відштовхуються. Найдалі один від одного вони стають тоді, коли кут між осями гібридних орбіталей становить 109°28'
109°28'
б)Як утворюється молекула метану?
4 атома Гідрогену мають по 1 електрону. Це S електрони з кулястою хмарою. Електронні хмари Карбону перекриваються з електронними хмарами Гідрогену. Утворюються ковалентні полярні зв’язки. Молекула має форму тетраедра. (демонстрація молекули)
СН4 молекулярна формула метану
електронна формула метану
Н
|
Н―С ―Н структурна формула метану
|
Н
Структурна формула відображає послідовність з’єднання атомів у молекулі, але не відображає їх розміщення в просторі (це площинні схеми молекул)
Реальну будову (розміщення атомів у тривимірному просторі) передають кулестержневі або маштабні моделі молекули. (ст. 127 мал 75, 76 Н.М.Буринська)
Вчитель демонструє кулестержневу модель метану.
- Фізичні властивості метану.
Завдання.
Встановити фізичні властивості метану.
Робота з підручником (ст. 127 Н.М.Буринська)
Відповіді..
- Газ
- Безбарвний
- Без запаху
- Легший за повітря (Мr(СН4) = 16, Мr(пов) = 29)
- Майже не розчиняється у воді, але розчиняється в органічних розчинниках.
- tпл = -182,5°С, tкип = -161,5°С
- Поширення метану в природі.
Лекція. (супроводжуеться презентацієй).
- Метан входить до складу природного газу (98%), є важливим компонентом попутного нафтового газу.
- Чимало метану в складі копального газу міститься у кам'яно-вугільних шахтах , тому його називають рудниковим газом. Вибухи суміші метану з киснем повітря (1:10) часто спричиняють масову загибель шахтарів.
Цікаво! У 19 столітті в сольовій копальні «Камера Спалена», що в горі Величка (Польща), були робітники, яких називали «грішниками, що каються». Вони надягали мокрий одяг з каптурами і повзали шахтами. Тримаючи в руці довгі ціпки, на кінці яких жевріли смолоскипи. У такий спосіб вони випалювали метан під стелею, не дозволяючи його концентрації сягнути критичної межі.
- Чимало метану утворюється внаслідок анаеробного бродіння рослинних решток у болотах (тому його називають болотний газ), річковому мулі, під час перетравлювання їжі великою рогатою худобою. Біогаз – продукт переробки фекалій і сміття – також переважно складається з метану.
Цікаво! Болотний газ хімічними методами вперше дослідив у 1776р. італійський природодослідник Алессандро Вольта і встановив його відмінність від водню. Також це природне джерело метану вивчали Бертолле, Дальтон, Берцеліус тощо. Болотний газ у неглибокій замуленій водоймі збирали в такий спосіб. Товстостінну склянку або пляшку занурювали у воду, аби вона заповнилася рідиною, потім повертали її догори дном, вставляли лійку і збирали метан, розпушуючи дно за допомогою ціпка. Коли в склянці збирався газ, її закорковували під водою й після цього виймали на поверхню.
- Трапляється метан і у Всесвіті. Його виявлено в атмосфері планет Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун. Величезні озера рідкого метану є на поверхні Титана, найбільшого з природних супутників Сатурна.
- Величезні обсяги метану надходять в атмосферу з рисових полів, боліт, тваринних ферм тощо. Науковці стверджують, що це не лише сприяє глобальному потеплінню, а й виснажує озоновий шар планети.
- облемне питання! Що вам відомо про озоновий шар?
Актуалізуємо знання про озон, нагадавши, що це газ, який складається з трьох атомів Оксигену і утворюється в процессі жорсткого опромінення повітря ультрафіолетовими
Променями та під час електричних явищ у атмосфері(гроз, тайфунів).
6. Учні роблять висновок,що руйнування озонового шару, на відміну від інших глобальних екологічних проблем, загрожує не певним територіям , видам, екосистемам, а життю на планеті загалом.
7.Творча робота звикористанням матеріалів «Зеленого пакету».
7.1.Продивившись відеоролік з ДВД диска№1 «Руйнування озонового шару» та скориставшись пунктом «Давайте захищати озоновий шар» на с.188 «Зеленого пакету» для вчителя, демонструємо екологічне маркування «Ozone friendly», порівнюючи його з тим, що є на принесенних аерозолях. Учні роблять висновок про їх безпечність.
Слова учителя.
Занепокоєння проблемою руйнування озонового шару виникає й через зростання тяжких захворювань шкіри і очей, яке прямо спричиняється зменшенням кількості озону у стратосфері.
7.2 З метою поглиблення знань учням пропонується скористатися матеріалом «Наслідки для людей» с.189 та пройти тест «Сонячне світло та ризик для здоровя» с.190 «Зелений пакет» для вчителя.
3.Заключна частина.
. Узагальнення й систематизація знань.
Завдання.
Прочитайте вірш «Хто я?», прокоментуйте кожен його стовпчик.
3.1Виразне читання вірша з коментарями.(супроводжується презентацієй).
Народився я в болоті,
В глибині на самім дні. (метан утворюється при гнитті органічних сполук).
Там гнили рослинні рештки.
Тато й мама то мої.
Народився я веселим,
Сидіть на місці не схотів, (метан легший за повітря майже у два рази).
Поскакав собі до верху
І в повітря я злетів.
Там піймали мене люди,
Посадили у трубу.
І пішов я мандрувати
У путь довгу й нелегку.
У тій подорожі славній
Я усім приносив користь: (метан застосовують як паливо)
Зігрівав комусь оселю,
Була вдячна й промисловість.
А робив я це тому,
Що коли горю на кисні
Виділяю теплоту.
Мені раді люди різні.
Потім нагрівати стали.
Й нагрівали, хай вам грець, (продуки розкладу метану застосовують у органічному
Доки там не розкладався синтезі).
Я на водень і вуглець.
Довго я служив всім людям,
Та самотнім був там я.
І не знав свого я роду,
Де ж ти є, моя сім’я ?
І пішов я за порадой
До великого знавця . (О. М. Бутлеров пояснив явище гомології на основі теорії
Був то Бутлеров великий. будови органічних сполук).
Кожен знав його ім’я.
І дізнався там від нього,
Що маю рід великий я, (метан утворює гомологічний ряд Алканів).
Маю братців я багато.
Всі вони – моя сім’я.
А тепер скажи-хто я?
І хто є моя сім’я?
3.2 Розв’яжи задачі:
- Обчислити відносну густину метану за повітрям.
Дано: М (СН4) 16
СН4 DповСН4 = = = 0,55
М пов 29
DповСН4
- Обчислити масу 5л метану.
Дано: m V m V
V (СН4) = 5 л υ = ; υ = ; =
M Vm M Vm
m (СН4) - ?
M ∙ V
m =
Vm
16 ∙ 5
m (CH4) = = 3, 57 г
22,4
3. Обчислити масові частки Карбону і Гідрогену в молекулі метану.
Дано: Аr (C) 12
СН4 W(C) = = = 0,75 або 75%
Mr (CH4) 16
W(C) – ?
W (H) - ?
W (H) = 100% - 75% = 25%
4.Домашнє завдання:
1.вивчити § 20 (с. 125 – 128), конспект в зошиті.
2.Впр. 1-5 с.133 (усно).
|