Субота
18.05.2024
18:18
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя
Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [8]
Хімія [6]
конспекти уроків з хімії
основи здоров'я [1]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Файли » Хімія

Урок Будова атома. Складові атома
[ Викачати з сервера (166.0 Kb) ] 15.12.2014, 14:38

 

IMG_4010.jpg

 

[Додаток 6]

 

Проектна
технологія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проект 1 «БУДОВА АТОМА. СКЛАДОВІ АТОМА»

(8 клас)
 

 

ПЛАН І МЕТОДИ УРОКУ

     1. Мотивація (3 хв)

     Учитель. Ще в 5 ст. до н. е. давньогрецький філософ Демокрит
висловив геніальну здогадку про існування цієї частинки, тому її назва
грецького походження.

У період зародження природничих наук про його існування говори-
ли Бруно та Ньютон.

Дж. Дальтон назвав цю частинку маленькою цеглинкою світобу-
дови. Тільки у кінці 19 століття після фізичних дослідів визначили її
будову.

3 цією частинкою пов'язані імена таких учених, як Резерфорд, Ло-
моносов, Менделєєв, Кулон.

Це загадкова частинка. 3 одного боку, це будівельний матеріал усе-
світу зі складною будовою та нескінченною кількістю енергії, яка пра-
цює для миру. Але якщо неуважно з нею поводитись, то вона стає небез-
печною і може зруйнувати світ.

Ці всі слова присвячені частинці…

     Учень. Атому.

 

     2. Представлення теми та очікування результатів (5 хв)

    Учитель. Сьогодні ми починаємо вивчати одну з найважливіших тем курсу 8 класу «Будова атома». Вивчаючи цю тему, ми дізнаємось про властивість атомів, їх різновид, про частинки, які заповнюють атом, про їх розташування і властивості. А розпочнемо ми. з того, що сьогодні на уроці поговоримо про атом та його складові. (Учні записують тему уроку.)

Зверніть увагу на таблицю «Очікувані результати» і визначте,  що ви будете знати наприкінці уроку.

(Три учні зачитують.)

- Я знаю, що атом — це...

- Я знаю, що атом складається... (частинки, їх назви, позначення, заряд)

- Я знаю, що атом має (модель)...

- Я знаю, що досліди проводили...

- Я вмію розраховувати кількість, для цього мені потрібні значення...

- Я вмію характеризувати атом з допомогою... мені потрібно подивитися на...

     3. Вивчення матеріалу

       А. Асоціативний кущ 

     Слово атом не нове для вас, ви вже знаєте дещо про нього з попередніх уроків фізики. Давайте з'ясуємо це з допомогою асоціацій зі словом атом.

(Учні пропонують слова, які асоціюються зісловом «атом».)

електрон                                                                                         протони

ядро                                                                                                 нейтрони

заряд                              Атом                                             найменша  частинка

індекс                                                                                               елемент 

речовина                                                                                         молекула

порядковий номер                                                              електронейтральний

     Учням пропонується об'єднати всі слова в такі групи:

1) Будова атома.

2) Властивість (характеристики).

3 цих слів у зошитах дайте визначення поняття «атом».  (Учні записують та пропонують своі визначення, вибираючи з усіх більш повне. Найкраще визначення записують у зошитах.)

Другу групу слів обговорюємо і записуємо незакінченими реченнями.

Наприклад:

Атом — пе найменша частинка.

...елемент.

...характеризуєтьея порядковим номером.

...складає  молекулу (речовину).

...кількісна характеристика в сполуках — індекс.

       Б. Аналіз інформації

     Учням пропонується до уваги «Інформаційний лист». Його потріб-
но прочитати та відмітити позначками рівень інформації:

«+» — нова — не знаю;

« - »  — чув — знаю.

Після того як учні прочитали інформаційний лист, учитель ставить
питання:

• Що нового ви для себе дізнались?

• Яка інформація вам знайома?

Це визначається з допомогою бесіди;

 

 

       В. Розв'язуваиня прикладів

    
Учням пропонується розв'язати приклади, щоб навчитися застосо-
вувати набуті знання. Кожному учню надається окреме слово. Усі інші стежать та підтверджують правильність відповідей.

 

 

     4. Домашнє завдання

     Учням пропонується звернути увагу на домашнє завдання, яке вне-
сено в інформаційний лист. Домашнє завдання пояснюється.

)

     5. Підбиття підсумків

     Використовується метод «Незакінчене речення».

     Увага учнів знову звертається до таблиці «Очікувані результати».
     Вони самостійно читають початок речень та закінчують їх.

  Я знаю, що атом — це:

1) найменша частинка;

2) елемент;

3) електронейтральна частинка.

Я знаю, що атом складається з ядра (Z, «+») та електронів (е, « — »);
ядро складається з протонів (р, «+»), нейтронів (n, «0»).

Я знаю, що атом має планетарну модель.

Я знаю, що досліди проводили Дж. Дальтон, Резерфорд.

Я вмію характеризувати атом з допомогою періодичної системи, для цього мені необхідно подивитись на порядковий номер.

Я. вмію розраховувати кількість нейтронів, для цього мені потрібні значення атомної маси та порядкового номера.

 

 

     6. Рефлексія (самооцінювання)

    
Учні заповнюють таблицю самооцінювання відповідно до критеріїв.

Це дозволяє.вчителю проаналізувати рівень засвоєння учнями матеріа-
лу та, виходячи з цього, спланувати иаступний урок.

Додаток до уроку

Інформаційній лист

 

 

 

з/п

 

Будова атома

Відомо (+)
Невідомо ( — )

1

Уявлення про те, що все існуюче складається з частинок, було знайоме ще стародавнім грекам. Близько 420 р. до н. е. філософ Демокрит підтримав думку про те, що матерія складається з найдрібніших неподільнихчастинок. 3 грецького аtотоs неподільний, тому ці частинки назвали атомами

 

2

Інші філософи дотримувались іншої точки зору і в 6 ст. до н. е. Аристотель висловився на підтримку думки, згідно з якою матерія складається з різних поєднань, так званих чотирьох стихій: землі, повітря, вогню і води.
Ця ідея отримала широке розповсюдження і стала оcновою алхімії — примітивної форми хімії

 

3

На початку 19 ст. англійський хімік Джон Дальтон розробив першу наукову теорію атомної будови матерії

 

4

Але спочатку було відкрито електрони..Це надзвичайно малі частинки, заряд яких дорівйює 1

 

5

Речовини складаються з атомів, а з чого ж складаються атоми? Першу теорію в 1890 рр. запропонував англійський фізик Дж. Дж. Томпсон, який висловив думку проте, що атом може бути схожим на різдвяний пудинг, в якому велика, але легка за масою, позитивно заряджена сфера, засіяна численними негативно зарядженими частинками (електронами). Однак різні досліди з вивчення будови атома довели, що це — помилкова теорія

 

6

У 1911 р. британський фізик Е. Резерфорд передбачив будову атома, реально пояснюючи його поведінку під час експериментів. Він припустив, що центр (або ядро) атома має позитивний заряд і відносно велику масу, а біля ядра обертаються дуже легкі й негативно заряджені електрони. Однак Резерфорд не уявляв, що зазвичай в ядрі атома знаходяться як позитивно заряджені, так і негативно заряджені електрони.
І саме Е. Резерфорду 1911р. запропонував нову модель атома —«планетарну»:  «сонце» — ядро, «планети» — електрони.3 чого ж складається ядро атома? Воно містить частинки двох типів: протонїв (від грецьк. protos — «перший», «найпростіший») і нейтрони (від лат. neutrum «ні те, ні інше»). Кожен протон має заряд, за значенням такий самий, як
і заряд електрона, але протилежний за знаком, тобто позитивний. Оскількн атом у цілому електронейтральний, то число протонів у атомі дорівнює числу електранів. Воно збігається з порядковим номером

 

 

 

 

Характеристика частинок, що входять до складу атома

 

 

Частинка

Маса, г

Відносна маса

Електричний
заряд

назва

позначення

Протон

р

1,673 10-24

1,0073

+1

Нейтрон

n

1,675 10 -24

1,0087

0

Електрон

е

9,109 10-24

5,485 10-4

— 1

 

 

 

     Сума всіх протонів і нейтронів атома є масою ядра атома, яка має назву нуклонне число, що позначається А (А = Аr).

Формули:
А = Аr;
Z(я)=№=р=е;
п=А — р,

де  А — нуклонне число;

      Аr — атомна маса;.

Z(я) — заряд ядра;

№ — порядковий номер;

 р — протони;

е — електрони;

n — нейтрони.

Приклад: Nа;  № 11;р=11 =Z(я); е=11; n =А -р; n =23 — 11; n=12.

 

 

Завдання на закріплення

 

 

Елемент

Число

Нуклонне
число

назва

символ

порядковий номер

протонів

електронів

нейтронів

А (Аr)

Флуор

 

 

 

 

10

 

 

АІ

 

 

 

 

27

 

 

15

 

 

16

 

 

 

 

33

 

 

75

 

 

 

Домашнє завдання

Конспект, охарактеризувати Ва, Li, Р, О, F, К.

 

Очікувані результати/ Оцінювання вмінь

Прізвище, ім'я  ___________________________________________________________

Критерії оці нювання

0 — потребує вдосконалення; 1 — задовільно; 2 — прекрасно.

 

Вивчені положення

Бали

Я знаю, шо це атом...

 

Я знаю, що до складу атома входять частинки:
(назви, позначення, заряд)...

 

Я знаю,.що атом має (модель)...

 

Я знаю, що досліди проводили...

 

Я вмію характеризувати атом...

 

Мені потрібно подивитись на...

 

 Я вмію розраховувати кількість...

 

 Для цього мені потрібно значення...

 

HH00625_.WMF

 

 

Категорія: Хімія | Додав: teacherhimic
Переглядів: 1896 | Завантажень: 100 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples