Субота
18.05.2024
20:30
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя
Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [8]
Хімія [6]
конспекти уроків з хімії
основи здоров'я [1]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Файли » Хімія

Природні джерела вуглеводнів
[ Викачати з сервера (328.4 Kb) ] 15.12.2014, 14:37

(11 клас)

Тема. Природні джерела вуглеводнів.

Мета. Систематизувати знання учнів з теми, підготувати їх до виконання завдань контрольної роботи; формувати цілісне уявлення про оточуючий світ і роль людини в ньому; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, вчити вирішувати екологічні проблеми.

Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань.

Форма проведення. Урок-змагання.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, 10 ноутбуків, записи «відео запитань», картки із запитаннями та задачами для кожного учасника уроку.

План уроку

Вступне слово вчителя

  1. Розминка «Що? Де? Коли?».
  2. Гра-бій «На межі наук».
  3. Презентація домашнього завдання.
  4. «Перевір себе». Відповіді на запитання ЗНО.
  5. «Кіт у мішку». Розв’язання задач.

Підведення підсумків.

Хід уроку.

  1. Шановні одинадцятикласники! Я вітаю вас на уроці хімії. Нехай оцей комфортний, світлий, затишний клас сьогодні буде нашою домівкою, де все спонукає до того, щоб пізнавати, працювати й відпочивати. Тож, дозвольте мені увімкнути телевізор і послухати «Новини дня».

(На мультимедійній дощці з’являються «диктори». У запису «йдуть новини», їх розповідь супроводжується кадрами із життя країни).

Диктор 1. Добрий ранок! Перший національний канал продовжує свою програму. Вашій увазі пропонується огляд новин.

Диктор 2. Ми розповімо вам про події в Україні та за її межами.

Диктор 1. Паливно – енергетичний комплекс України бере курс на розробку нових родовищ кам’яного вугілля та природного газу, що забезпечить подальший розвиток вітчизняної промисловості. Особливу увагу приділено розвідуванню родовищ природного газу в Чорному морі та Приазов’ї.

Диктор 2. На шахтах Донбасу почалась реконструкція гірничого обладнання, яке дозволить підвищити добуток кам’яного вугілля - чорного золота України.

Диктор 1. Нафтові компанії Тюмені знов підвищили ціну на нафту. Уряд вважає, що це ще один крок до подальшого розвитку економіки Росії, і подорожчання палива на теренах України.

  1. Нафта, газ, вугілля…- Саме про них дізнавалися ви на протязі попередніх уроків. А сьогодні настав час узагальнити знання і

підготуватися до контрольної роботи. Що нам робити, відомо. Хто ж не знає, як в одинадцятому класі до контрольної готуватись? А щоб систематизувати одержані хімічні знання з теми «Природні джерела вуглеводнів» і бути компетентними в деяких життєво важливих питаннях, пропоную вам включитися до роботи. На мою думку, це краще всього зробити в грі, в змаганнях.

Кожна людина, незважаючи на вік, любить грати, ризикувати і вигравати. Ось і ми з вами сьогодні дістанемо значний заряд адреналіну. Адже у нас буде не звичайний урок, а урок-змагання. А грати зараз будете ви, наші майбутні випускники. Прошу капітанів представити свої команди.

(Капітани представляють команди

                                                            11 Б – «Карбон»

                                                            11 В – «Протон»).

І почнемо, як на уроці фізкультури, з розминки, проведемо «гімнастику» розуму. А умови її такі: кожна команда по черзі відповідає на 10 поставлених теоретичних запитань і отримує певну кількість балів.

 

Запитання для команди «Карбон».

  1. Елементи – органогени (C, H, O, N).
  2. Номенклатурна назва парафінів (Алкани).
  3. Вчений, що є автором теорії органічних сполук (Бутлеров О.М.).
  4. Сировина – це ( природні речовини, що використовуються для переробки та добування необхідної продукції ).
  5. Речовини  гомологи (мають подібну будову і властивості, розрізняються гомологічною різницею).
  6. Природні джерела вуглеводнів (газ, нафта, вугілля).
  7. Болотний газ (метан).
  8. Вчений, батько науки про нафту (Менделєєв Д.І.).
  9. Фракції первинної перегонки нафти (бензин, лігроїн, газойль, гас, мазут).
  10. Недоліки первинної перегонки нафти (малий вихід бензину, з низьким октановим числом).

     Запитання для команди «Протон».

  1. Речовини ізомери (мають однаковий якісний і кількісний склад, але різну будову і властивості).
  2. Теорії походження нафти (органічна, неорганічна, космічна).
  3. Крекінг – (вторинна перегонка нафти).
  4. Газифікація вугілля (перетворення вугілля на горючи гази).
  5. Суха перегонка вугілля (переробка без доступу повітря).
  6. Склад супутнього нафтового газу (етан, пропан, бутан).
  7. Види вугілля (буре, чорне, антрацит).
  8. Детонаційна стійкість бензину (стійкість до вибуху бензину під час роботи двигуна).
  9. Чому нафта «чорне золото»? (Цінна сировина).
  10. Автор висловлювання: «Нафта – не паливо. Палити можна й асигнаціями». (Менделєєв Д.І.).

(Підводяться підсумки розминки й оголошуються результати).

Учитель. Свято знань сьогодні – так свято. Грати – так грати. І я ускладнюю питання. Нафта, газ, вугілля… Ці слова не спеціальні терміни, які належать одній якійсь науці, наприклад хімії, географії або фізиці. Ці слова належать до загальновживаної лексики і початок уроку – це доказ тому.

Засоби масової інформації, повсякденні розмови про ціни на нафту, про забезпеченість газом країн світу, про життя шахтарів – усе це дозволяє кожній людині, яка займається справами далекими від хімії, знати ці слова, що стали героями нашого уроку.

Отже, ми продовжуємо приводити в систему одержані знання з теми «Природні джерела вуглеводнів», готуватися до контрольної роботи, а ще ... грати.

І я запрошую вас взяти участь у грі «На межі наук».

До нашої розмови із завдання приєдналися вчителі гімназії. Отже, їм слово, а вам  завдання.

Ось умови гри: перед вами на екрані сім картинок, під якими знаходяться відео запитання; кожна команда по черзі обирає три із них і дає відповідь. Останнє запитання розігруватиметься одночасно першою і другою командами. Хто швидше дасть відповідь на нього, тому і буде зараховано бал.

(Команди по черзі обирають  будь-яку картинку, після чого з’являється відеозапис з питанням).

Перелік відео запитань.

  1. Учитель фізики: «В сполучених посудинах рідина встає завжди на одному рівні. Що буде, якщо в одне коліно налити воду, а в інше - нафту?» (Густина нафти 800 кг/м3, води – 1000 кг/м3, тому висота стовпчика нафти буде вищою за висоту стовпчика води).
  2. Учитель географії: «На території Арабатської стрілки (Генічеський район) знаходиться родовище газу, яке називається Стрілківське. Чи є на цій  території родовища нафти і чому?» (На підставі геологічної закономірності родовища нафти та газу завжди існують поряд. Отже, в нашій місцевості знайдено родовища газу, тоді повинно бути родовище нафти).
  3. Учитель іноземної мови: «Як ви знаєте, у мові є багато запозичених слів. До них відноситься і слово нафта. Пригадавши фізичні властивості цієї речовини, здогадайтесь про переклад цього слова на інші мови». (Від лат. Petroleum «камяне масло»).
  4. Учитель біології: «Шановні випускники! Ми, медики, дуже часто використовуємо у своїй практиці продукти нафти. Так, наприклад, нафталанська нафта використовується для лікування шкіряних захворювань, суглобів і м’язів. Про яку дію цієї речовини йде мова?» (Дезінфікуюча, протизапальна, знеболювальна).
  5. Учитель математики: «Об’єми рідин вимірюють в м3, см3, л та інших одиницях. Назвіть міжнародну одиницю вимірювання об’єму нафти». (Барель).
  6. Учитель історії.

 Літописці писали: «Під час облоги фортець грецькими арміями воїни запускали машинами металеві посудини з таємничою сумішю. Коли снаряд досягав цілі, він розлітався на уламки і вогонь поширювався в багатьох напрямках. Полум’я загасити не вдавалося. Яку назву в історії отримала ця таємнича зброя і який її хімічний склад?» («Грецький вогонь», суміш нафти із сіркою).

  1. Учитель української мови: «Пригадайте, хто є автором цього твору і яка його назва». Учитель зачитує уривок:

«…Бо треба знати, що в першій добі розвитку бориславських промислів було якраз навідворіть: нафта становила головне джерело доходів, а віск, коли де здибались у перших неглибоких ямах його поклади, або зовсім обминався, лишався в землі, або хоть і вибирався, але мало…Але тепер настало друге діло. Нафта в великій часті ям вичерпалась, джерела, про котрі думали, що будуть плисти віковічно, почали висихати». (Цитата із повісті Івана Франка «Борислав сміється»).

(Підводяться підсумки 2-го етапу гри та оголошуються результати).

Учитель. Будь - яка сучасна молодь, у томі числі й випускник загальноосвітньої школи, повинен добре володіти комп’ютерною технікою, мати комунікативні здібності, синтезувати програмний матеріал. І ми підходимо до презентації вашого домашнього завдання, яке полягало в груповому складанні проектів, а саме яких, дізнаємось зараз від учнів і подивимося на результати вашої співтворчості.

(Команда «Карбон» - «Альтернативні джерела енергії»;

Команда «Протон» - «Екологічні проблеми, пов’язані з використанням вуглеводневої сировини».

Коментарі вчителя після кожної презентації).

Учитель. Не скажу, що під час контрольної роботи будете виконувати тести на комп’ютерах, але сьогодні це так. Звісно, цією технікою ви володієте всі. І зараз вона допоможе визначитись у ваших знаннях з теми, а ще у вашому вмінні готуватися до ЗНО.

І нехай не всі будуть здавати ЗНО з хімії, практика виконань тестових завдань стане вам у нагоді. Час пішов, за роботу, друзі!

(Учні виконують тестові завдання в середовищі редактора тестів My TestX з авто перевіркою. Після цього вони оголошують свої оцінки вчителю, які той зараховує як певну кількість балів кожній команді).

Учитель. Ось-ось продзвенить довгоочікуваний дзвоник, а ми ще не бачили «кота в мішку». А в ньому,  у цьому мішку, задачі, які теж пов’язані з природними вуглеводнями. Подібні завдання чекають на вас і на контрольній роботі. Отож, пригадуємо вивчене.

(Командам  пропонуються задачі в двох варіантах, розв’язання яких переводиться в бали).

Задача1. Пара алкану масою 7,2 г займає об’єм 2,24л. Встановіть молекулярну форму алкану, що входить до складу нафти.

Розвязання:

n=5

Відповідь: C5H12 - пентан.

Задача2. Пара алкану масою 22,8 г займає об’єм 4,48л. Встановіть молекулярну форму алкану, що входить до складу нафти.

Розвязання:

n=8

Відповідь: C8H18 - октан.

 

Учитель. Ось і підійшла до кінця робота на уроці. Кожен з вас визначився в тому, що ще треба повторити з теми «Природні джерела вуглеводнів». Тому я прошу звернути увагу на прогалини у ваших знаннях. А подолати їх ви зможете за допомогою підручника та мережі Інтернет. А зараз прийшов час підвести підсумки змагання.

(Учитель оголошує результати гри).

На мою думку, сьогодні перемогли знання, і всі ми одержали насолоду від спілкування, атмосфери співпраці та співтворчості.

 

А я ж бажаю вам, усім, шановні,

Міцного, не хімічного здоров’я!

І знань достатньо, щоб учитись і вчити,

Щоб знати всім, як компетентно жити.

 

А ще і щастя й миру, як годиться

 Ну, що ж кінець – всі, друзі посміхніться,

 Адже ми разом - вчителі і учні.

 Роки минають – ми все нерозлучні,-

 Хімічим і розв’язуєм задачі.

 Тож посміхніться – і ніяк інакше.

 

IMG_1538.jpg

 

 

 

(8 клас)

Тема уроку. Хімічні властивості солей: взаємодія з металами, кислотами, основами (лугами), солями

Мета уроку: вивчити  хімічні властивості солей; сформувати вміння

                       виконувати експеримент, спостерігати, робити висновки та 

                       узагальнення.

Наочність: на столах в учнів набори реактивів: залізний цвях, прив’язаний до нитки, кусочки міді; розчини: купрум (II) сульфату, натрій сульфату, нітратної кислоти, барій хлориду, арґентум нітрату, натрій хлориду, ферум (II) сульфату, натрій карбонату, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду; пробірки, посуда для зливу реактивів.

Тип уроку: проблемне навчання.

Форми роботи: виконання експерименту, спостереження, висновки,

                            самостійна, розв’язання задач, робота з опорним конспектом.

Хід уроку:

  1. Організація класу. Інструктаж з техніки безпеки.

 

  1. Мотивація діяльності учнів.

Метою уроку є дослідження і вивчення хімічних властивостей солей засобами хімічного експерименту, вміння його виконати й теоретично обґрунтувати, зробити висновки та узагальнення.

 

Проблемні питання:

  • Як взаємодіють розчини солей з металами?
  • Чи реагують солі з лугами і при яких умовах відбуваються реакції?
  • Чи взаємодіють солі між собою?

Відповіді на ці питання ви можете дати, коли дослідите властивості цих сполук.

Підготуйте все необхідне для проведення лабораторної роботи.

  1. Експериментальні дослідження.

 

 

  1. Взаємодія розчинів солей з металами.

Що робили?

Що спостерігали?

Рівняння реакцій

Висновок

Налийте в пробірку розчинів: в I – купрум (II) сульфату; в II – ферум (II) сульфату.

В першу пробірку опустіть залізний цвях, у другу – кусочки міді.

  1. пробірка. На поверхні цвяха – червоний наліт.
  2. пробірка. Змін не спостерігається.

Fe + CuS=

  •  + Cu

 

  •  + Cu ≠

 

Реакція відбувається при умові, якщо метал активніший ніж той, що у складі солі.

 

 

  1. Взаємодія розчинів солей з лугами.

Що робили?

Що спостерігали?

Рівняння реакцій

Висновок

Налийте в пробірку розчинів: в I – купрум (II) сульфату; в II – ферум (II) сульфату, об’ємом по 1 мл.

До кожної з них долийте розчину натрій гідроксид.

  1. пробірка. Випав синій осад.
  2. пробірка. Випав білий осад, що зеленіє.

 

  •  + 2NaOH =
  •  +

 

 

  •  + 2NaOH =
  •  +

 

Розчини солей реагують з лугами з утворенням нової солі і нової основи.

Реакції пройшли до кінця, бо випав осад.

 

 

 

  1. Взаємодія розчинів солей з кислотами.

Що робили?

Що спостерігали?

Рівняння реакцій

Висновок

У I пробірку налийте розчину натрій карбонату, а в II – покладіть подріблену крейду (кальцій карбонат). Долийте до кожної з них розчину хлоридної кислоти.

  1. пробірка. Бурхливе виділення газу .
  2. пробірка. Виділяються бульбашки газу. Кальцій карбонат розчиняється.

 

2NaCl +

 

 

  • O

Розчинні у воді й нерозчинні солі взаємодіють з кислотами. Реакції пройшли до кінця, бо виділився газ.

 

 

  1. Взаємодія солей між собою.

 

 

 

Що робили?

Що спостерігали?

Рівняння реакцій

Висновок

Проведіть якісну реакцію на хлориди. До розчину натрій хлориду долийте розчину арґентум  нітрату. До цієї ж пробірки долийте нітратної кислоти.

У II пробірку налийте розчину натрій сульфату. До цієї ж пробірки долийте нітратної кислоти.

  1. пробірка. Випав білий сирнистий осад. Осад не розчинився у кислоті.

 

  1. пробірка. Випав білий сирнистий осад. Осад не розчинився у кислоті.

 

NaCl + AgN=

  •  + NaN

 

 

 

 

 

 

Аргентум нітрат є реактивом на хлоридну кислоту та її солі. Утворений осад нерозчинний у кислотах.

 

 

Барій хлорид є реактивом на сульфатну кислоту і сульфати.  Солі реагують між собою.

 

 

  1. Поглиблення знань.

Робота з опорним конспектом у зошиті, стор. 89.

 

  1. Закріплення знань і вмінь.

Самостійна робота, стор. 89, I і II варіанти.

  1. Розклали магній карбонат кількістю речовини 0,8 моль. Які маси речовин утворилися після реакцій?

 

Дано:                                                    Розв’язування:

v(MgC) = 0,8 моль        1. MgC=MgO + C

 

m (MgO) - ?                         2. х = 0,8 моль; у = 0,8 моль

                         3. m=M ·v;

                                              m (MgO) = 40

                                               = 44

                                            Відповідь: m (MgO) = 32 г,  = .

  1. Домашнє завдання. §38; стор. 90, 91 в зошиті.

 

 

 

[Додаток 5]

Роль художньої літератури

Антуан де Сент-Екзюпері ”Маленький принц ”.

“Вода! У тебе немає ні кольору, ні смаку, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке, ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя!”

(8 кл. тема: ”Вода – найважливіший природний оксид ”).

 

Луї Анрі Буссенар ”Викладачі діамантів ”.

“Пожежа палала кілька годин. Печера перетворилася на справжню піч для випалювання вапняку. Нечуваної сили полум’я обпекло весь вапняний пласт, що являє собою вуглекислу сіль кальцію. Під дією вогню вапняк розклався…і вийшло саме те, що називають негашеним вапном. Залишалося тільки, щоб на нього потрапила велика кількість води. Так і трапилось. Злива залила всю цю величезну масу негашеного вапна. Вона розбухла, стала з нездоланною силою розбирати вугілля, що стискало її, і виштовхувати його в напрямку до прірви ”.

  • Напишіть рівняння хімічних процесів, що відбуваються в печері.
  • З якою метою подібні процеси використовуються в промисловості?

  (8 клас   тема: ”Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів ”).

 

Жуль Верн “Таємничий острів ”.

“Нащо ж була потрібна йому [Сайресу Сміту] сульфатна кислота? Дуже просто, щоб добути нітратну кислоту. Це було легко, бо нітратну кислоту пощастило добути перегонкою з селітри, обробленої сульфатною кислотою ”.

Запитання для учнів:

  1. Які властивості солей описані в уривку?
  2. Складіть рівняння реакції та зазначте умови її перебігу.

(8 клас Тема “Хімічні властивості солей ”).

 

    О.С.Пушкін  «Євгеній Онєгін».

“О люди! Все похожи вы

На прородительницу Еву:

Что вам дано, то не влечет,

Вас непрестанно зовет

К себе, к таинственному древу;

Запретный плод вам подавай,

И без того вам рай не рай”

(9 клас Тема “Спирти і феноли” (про шкідливість та мотиви вживання алкоголю)).

 

В.Шаталов  “Нітрогліцерин”

“Я пью его в мельчайших дозах,

На сахар капаю раствор,

А он способен бросить в воздух

Любую из ближайших гор.”

(9 клас Тема “Багатоатомні спирти ” (щодо використання багатоатомних спиртів і їхніх сполук)).

 

Категорія: Хімія | Додав: teacherhimic
Переглядів: 2240 | Завантажень: 62 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples